Under 2024 har vi fortsatt att arbeta för att nå Niams hållbarhetsambitioner. Hållbarhet är en integrerad del av vår affärsmodell, och våra insatser syftar till att öka nettoresultatet från driften, skapa långsiktigt värde och möta våra intressenters förväntningar.
Inom de sociala och styrningsrelaterade aspekterna av hållbarhet har vi tagit fram nya mål och tydliggjort några av de befintliga. Tillsammans med vårt arbete att samla in högkvalitativ data för att kunna utvärdera och rapportera våra framsteg, utgör dessa mål en stabil grund för vårt fortsatta hållbarhetsarbete.
Vi arbetar på flera sätt för att minska Niams klimatpåverkan. Våra insatser går längre än energieffektivisering och övergång till förnybara energikällor. Vi förbättrar även vårt klimatarbete genom att minska klimatavtrycket vid renoveringar, som i Life Science Center i Esbo, Finland, där koldioxidavtrycket minskades avsevärt genom att bevara och återanvända inredning och byggmaterial – istället för att kassera dem som avfall (se sidan 27 i rapporten).
Vi tror på att främja social hållbarhet. Ett exempel är vårt fortsatta stöd till samverkansinitiativ som syftar till att öka välmående och livskvalitet i Huddinge, Sverige (se sidan 33 i rapporten). Som arbetsgivare vill Niam säkerställa våra medarbetares hälsa, välmående och motivation. Under 2024 införde vi ett nytt verktyg i detta syfte – Employee Net Promoter Score (eNPS) – som ger oss värdefulla insikter för att kunna fortsätta utveckla vår arbetsplats.